Bořivoj Minář a Hospodářská komora
Milníky a úspěchy mého dosavadního působení v Hospodářské komoře přestavují v souhrnu velké množství práce, kterou dělám rád. Od roku 1999 jsem předsedou OHK v okrese Jeseník, na jejímž vzniku jsem se od začátku aktivně podílel. Dále jsem od roku 2005 předsedou KHK Olomouckého kraje. Společně s kolegy se nám podařilo v tomto regionu vybudovat stabilní organizace.
Okresní a krajské hospodářské komory, stejně jako živnostenská společenstva jsou páteří a velkou devizou Komory. Můžeme se díky nim opřít o vybudovanou infrastrukturu a kvalitní pracovité lidi se znalostí místní problematiky.
V roce 2014 jsem se stal viceprezidentem Hospodářské Komory ČR pro průmysl, zahraniční vztahy, obchod a služby. Svojí intenzivní prací a využitím osobních zkušeností jsem se ve své gesci podílel na řadě důležitých projektů. Za zcela klíčové považuji vytvoření efektivních nástrojů na podporu exportu, konkrétně vybudování sítě Krajských exportních specialistů, kteří byli vyškoleni odborníky z Ministerstva zahraničí ČR a Hospodářské komory tak, aby byli schopni permanentně reagovat na potřeby podnikatelů ohledně exportního poradenství. Na jejich fungování máme od podnikatelů pozitivní zpětnou vazbu, čehož si velmi cením.
Hospodářská komora ČR byla u vzniku Mapy globálních oborových příležitostí, jež podnikatelům poskytuje jednoduchý přehled vývozních možností na zahraniční trhy. Za zmínku také stojí realizace spotu s názvem „Česko má báječné lidi“, který je k dispozici v deseti jazykových mutacích a zdarma. Napravili jsme tak situaci, kdy se na mezinárodních akcích nemohly české delegace jednotně prezentovat krátkým a zapamatovatelným videem.
Hospodářská komora byla za mého působení také u tvorby konceptu Projektů na podporu ekonomické diplomacie (PROPED) a Projektů na podporu exportní asistence v zahraničí PROPEA. Tyto mise slouží k prezentaci České republiky v perspektivních sektorech ve vztahu k dané zemi a k podpoře našich ekonomických aktivit v zahraničí.
V neposlední řadě bych také rád zmínil velké osobní nasazení, investované do zásadní korekce Zákona o investičních pobídkách, který byl přijat v roce 2019. Díky našemu soustavnému tlaku jsme dokázali prosadit, aby stát přestal investičními pobídkami podporovat výrobu s nízkou přidanou hodnotou. Jednalo se o velké vítězství podnikatelů a Hospodářské komory ČR. Dokázali jsme zastavit další zbytečné pokřivení trhu a nepřijatelné zasahování státu do férového podnikatelského prostředí.
Těchto pár vybraných projektů a inciativ, které se povedly, mne naplňuje zdravou hrdostí. Věřím ale, že jako nejsilnější podnikatelská samospráva v okresech, krajích i v rámci České republiky máme ještě na víc.
Rozhovor pro časopis TÉMA: "Podnikání je když"
Rozhovor pro časopis Moderní ekonomická diplomacie: "Cesta na světové trhy začíná v českých krajích"
Proč chci být prezidentem HK
V roce 2014 mne velká část zástupců krajských reprezentací vyzývala, abych kandidoval na funkci prezidenta Hospodářské komory ČR. Po zralé úvaze jsem se rozhodl, že budu kandidovat pouze na post viceprezidenta. Tehdy kandidujícího prezidenta jsem však nepodpořil. Uplynulo šest let a já podobné výzvy dostávám i dnes. Jejich intenzita nezeslábla, což osobně vnímám jako důležitý signál, který je ukázkou toho, že významná část představitelů Komory chce změnu. A že bych tou změnou mohl být já.
Hospodářská komora ČR v současné době nenaplňuje svůj potenciál. Jsme největší podnikatelskou asociací v zemi. Sdružujeme více než 16 000 členů organizovaných v 60 komorách v regionech a ve 122 oborových asociacích. Více než 60 ze 100 největších českých firem je členem HK ČR. To je obrovská síla a záruka relevantnosti. O to více mě mrzí současný stav, kdy postavení Komory rozhodně neodpovídá její síle.
Hospodářská komora musí být pro vedoucí představitele České republiky silným partnerem, bez kterého nelze dělat zásadní rozhodnutí. Nesmíme hrát druhé housle. Musíme dostát důvěře, kterou do nás vložili čeští podnikatelé. Osobně vnímám, že delší dobu jsou podnikatelé v českém prostředí opomíjenou skupinou. Bohužel.
Jak to tedy změnit?? Mám přes 30 let zkušeností na manažerských pozicích malých i velkých firem. Mám rozsáhlé mezinárodní exportní zkušenosti. Zažil jsem stovky složitých vyjednávání s podnikateli i s politickými reprezentanty naší země. Komunikuji anglicky, rusky, německy a polsky.
Moje představa vedení komory je jednoduchá. Její prezident musí být především týmový hráč, pro kterého bude značka a reputace Hospodářské komory ČR důležitější, než vlastní kariérní vyhlídky. Prezidentování bych nebral jako příležitost se zviditelnit a získat nějaké výhody. Chci to dělat pro Komoru, ne pro sebe.
Zásadně odmítám politikaření a intriky, vedení Komory musí fungovat jako jeden tým. Proto bych se zasadil o větší zapojení viceprezidentů a členů představenstva do všech oblastí, kde politici rozhodují o podnikatelských věcech. Prezident by měl dávat dostatečný prostor svým viceprezidentům k činnostem v jim svěřených gescích a spoluvytváření mediální obrazu Komory. Neměli bychom se soustřeďovat, sčítat a vykazovat, kolikrát je v mediích zmíněno jméno prezidenta Komory. Důležité je, aby se co nejvíce mluvilo o Hospodářské komoře jako celku..jako instituci, která se bije za podnikatele.. A nejen mluvilo…
Pro fungování Hospodářské komory je naprosto nezbytné, aby byla podporovaná Krajskými a Okresními komorami a společenstvy. Naším cílem musí být co nejužší a nejintenzivnější spolupráce na všech úrovních. Vznikne tak synergie, ze které profitují všichni.
Hospodářská komora musí být tvrdým oponentem i spolehlivých partnerem. Musí do posledního dechu bojovat za oprávněné potřeby a požadavky podnikatelů. Musí být schopna požadavky podnikatelů zprostředkovat vládě i opozici. Samozřejmě je nutné respektovat postoje a plány jiných organizací a politických představitelů. Hospodářská komora musí být konstruktivním partnerem. Nemůžeme ale být konsenzuálním prosebníkem, který nakonec vždy přikývne na názory vlády či odborů.
Hospodářská komora je v dobré kondici. Všechny příjmy a výdaje komory plynou z činností a aktivit, které komora vykonává ve prospěch podnikatelů. Nečerpáme peníze od státu. Komora dobře zní i jako integrátor a tvůrce celonárodních synergií a projektů.
I přesto všechno je ale nutné podotknout, že se nám v posledních letech nedaří prosazovat naše priority. Komora až příliš často prohrává s vládou, odbory, mnohdy i s jinými asociacemi. Růst minimální mzdy, zrušení karenční doby, zaměstnávání cizinců. To je jen několik příkladů našich neúspěchů. Odbory těží z levicové orientace posledních vlád. A vláda až do koronavirové krize těžila z příznivých ekonomických podmínek. Silné levicové vládě a silným levicovým odborům chybí propodnikatelská protiváha, kterou by měla představovat právě Komora. Věřím, že pokud budeme silným aktérem, dokážeme příznivě ovlivňovat směřování vlády směrem ke vstřícnějšímu přístupu k podnikatelům. To oni totiž tvoří páteř naší ekonomiky.